איך ישפיעו בית הלל ובית שמאי על הרגלי האכילה שלכם?

מהדריניוז
א' טבת ה'תשפ"א 16/12/20
באווירת האור הגדול של חג החנוכה, הדעות השונות של חז"ל בנוגע לסדר הדלקת הנרות, יקנו לכם את הגישה הנכונה להתמודדות עם שינוי הרגלים. ומה המקור של דוד המלך בתהילים לחידוש הנפלא.
אילוסטרציה
אילוסטרציה

כידוע לכולנו, מאד קשה לשנות הרגל מזיק והמון פעמים נדמה לנו שזה אפילו בלתי אפשרי. עם חלוף הזמן הפכנו להיות אחד, כלומר, אנחנו וההרגל המזיק שלנו, וככל שהוא יותר פעיל והרסני בחיי, כך קשה לנו לדמיין את עצמנו אפילו משחררים אותו. כולם מכירים את המחלוקת המפורסמת בין בית הלל לבית שמאי בנוגע לנרות החנוכה. בית הלל סוברים "מוסיף והולך", שצריך בכל יום להוסיף נר בחנוכייה, כך שנגיע לאור גדול ועוצמתי בהדרגה. לעומתם, בית שמאי אומרים "פוחת והולך", מדליקים שמונה נרות ובכל יום מורידים אחד.  כי חייבים לגרש את החושך באופן מיידי, לעקור אותו מתוכנו על ידי הדלקת כל החנוכייה בבת אחת ובכל יום להפחית נר.

הדיון הזה יכול להועיל ולתרום לנו בדרך שחרור התלות שלנו בהרגל ובוודאי שגם בעשייה החדשה שתוציא אותנו אל החופש. נתמקד כרגע בהתמכרות לאכילה, אבל כל אחד מוזמן לקחת את זה להתמכרות של חייו, פשוט לראות איזה שהוא דפוס התנהגות שחוזר על עצמו ובעומקי ליבינו אנחנו יודעים שהוא חייב להיפסק. אנחנו יכולים ללמוד על הדרך של חז"ל,  וכיצד הם ראו גישה ייחודית לפתרון בעיה \ התמכרות \ הרגל מגונה.

וניתן דוגמא להבדלים בין הגישות: כאשר יש דלקת חריפה בקיבה, האם כדאי לקחת אנטיביוטיקה כדי להרוג את החיידקים באופן מיידי? או האם נכון לנו להכניס לגוף פרו-ביוטיקה (חיידקים טובים) על מנת שיתגברו על החיידקים הרעים. כידוע לנו ההלכה נפסקה כמובן כבית הלל, אבל מבחינת הגישה, מה היא אם כך הדרך הנכונה ביותר לטפל בבעיה? האם אור גדול בבת אחת או אור שהולך ומתגבר בהדרגה? האם להיאבק בחולשות או להעצים את החוזקות שבנו?

כשמתבוננים בספר תהילים, דוד המלך מגלה את דעתו הנסתרת בעניין עקירת ההרגל – ומיד נצטט. מכאן עולה שהדרך הנכונה ביותר להתמודד עם התמכרות או הרגל רע, זה פשוט לנהוג לפי בית הלל ובית שמאי גם יחד. כפי שאנו שרים בפיוט "חי ה" בזמירות שבת, "אל ההרים אשא עיני, כהלל וגם כשמאי". ראשית עלינו לטפל בהתמכרות בצורה קיצונית, כלומר, להביא את האור הכי גדול שאנחנו יכולים ויחד עם זאת להוסיף בכל יום עוד ידע קטן שיעזור לנו לחזק את התהליך.

בשיטת 'חמשת הכוכבים' שפותחה על פי תורת החסידות והקבלה להתמודדות עם שינוי הרגלים, הגישה היא ללכת לפי בית הלל ובית שמאי, כלומר, ראשית אנחנו עושים מהפך עם האוכל בצורה קיצונית, מכניסים את המושג "אכילה נקיה", האכילה מאוד מוגדרת, ממש מהפך ממה שהיינו רגילים קודם לכן (התעסקות בלתי פוסקת עם האוכל), ויחד עם זאת בכל יום מוסיפים מידע שעוזר לנו להשתחרר מההרגל. כלומר, נדרש בהתחלה גיוס של כוחות נפש עצומים וכוח עליון פעיל ומשמעותי בחיינו, ויחד עם זאת תוספת של הזנה רוחנית כדי להבין איך נכון לנו לצאת בצורה מוחלטת מההתמכרות, וזה מה שהופך את הדרך אל החופש למהנה, מעניינת ואפילו אפשרית.

והיכן רואים שדוד המלך נותן לזה תוקף בתהילים? בפסוק "סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו" (תהילים ל"ד פסוק ט"ו). כלומר, קודם כל תסור מהרע, ולסור זה אומר לברוח ולהתרחק מהרע באופן מיידי, ועכשיו עשה טוב על ידי זה שכל פעם תוסיף עוד קצת הבנה, ידיעה בנושא והתעלות הרוח. ובאשר להמשך המשפט "בקש שלום ורדפהו", פה אנחנו מבינים שעל ידי זה שנסור מרע כמה שיותר מהר ונוסיף ידע טוב רוחני ואמיתי, נוכל בעזרת השם, להרגיש שלום פנימי נפלא. בכל פעם שחלילה נתרחק משם וכמעט ניפול שוב לדפוסים הישנים, נזכר בטעמו הטוב והענוג של השלום הפנימי ונרדוף אחריו בחזרה.

שיטת "חמשת הכוכבים" מטפלת בכל התמכרות והרגל לא טוב בצורה כל כך יסודית, שורשית ועמוקה כך שכל מחשבה שעוברת בראשנו ואומרת לנו שאנחנו לא יכולים בלי אותו חומר (בצקים, מתוקים, כדורים נוגדי דיכאון, מידות רעות כמו כעסים, חרדות וכו') מגיעה אך ורק מאותו מוח מכור שברשותנו, והתפקיד לעזור לו ולנפש העדינה שלנו הוא באחריותנו.

לייעוץ ועזרה על פי שיטת 'חמשת הכוכבים' חייגו עכשיו: 052-2926604 או במייל alinfima@gmail.com

תגובות

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע.